Noin periaatteessa kahden eri ikäisen koiran hankkimisesta on tavanomainen ja usein käytetty ratkaisu. Ideanahan on saada jatkumo tavallaan kerralla kuntoon ja omaa kokemusta pennun kasvattamisesta.
Itse olen harrastanut rekikoiria vuosikymmenet ja nähnyt miten käy jos koirat ovat nopeuden ja kestävyyden suhteen kovin eriarvoisia. Käytännössä veto- ja retkeilyharrastus lopahtaa helposti jos koiria ei voi vedättää täysipainoisesti yhdessä. Mitä vähäisempi koiramäärä sitä tärkeämpää on hankkia keskenään samantasoiset koirat jos aikoo harrastaa lenkkeilyä ja retkeilyä. Jos lenkitykset ja retkeilyt ovat toisarvoisia niin silloin ei asialla ole samalla tavalla väliä. Muita lajeja on helpompi harrastella, vaikka koirilla on erilaiset suorituskyvyt.
Kuntolenkkihommissa eriarvoinen koiratilanne on vähän sama kuin lähtisit itse kuntolenkille pienten lasten kanssa. Samalla tavalla nopeus ja kestävyyserot vaikuttavat myös liikuttaessa koirien kanssa. Itse hankkisin (jos joutuisin aloittamaan alusta) aina kerralla samanarvoiset koirat koska sitä kautta homma yksinkertaistuu ja tulee monin verroin mielekkäämmäksi.
Toinen minkä tekisin jo ennen koirien hankkimista niin hankkisin ennakolta ajokokemusta. Erityisesti kahden koiran kanssa on hyvä hankkia koirapyöräilykokemusta ennakolta perheen kaikille jäsenille. Sitä kautta on helpompi hahmottaa miltä homma tuntuu vai haluaako harrastaa mieluummin muita lajeja. Ainakin linkin
http://www.lilatech.fi/liladog/ kautta löytyy tutustumismahdollisuuksia myös perheryhmille ja pariskunnille. Kannattaa kysellä itse firmasta.