Siirretty osa kommenteista "Erikoisnäyttely 2007 alta" omaksi keskusteluksi.
--------------------------------------------------------------------------------
Otsikko: Vs: Erikoisnäyttely 2007
Kirjoitti: minnas - 30.08.07 - klo:07:47
--------------------------------------------------------------------------------
Onko tarvikevälityksessä myynnissä vetoliinoja tai tiedossa, että olisi ostettavissa paikanpäältä?
Kirjoitti: Laura S - 30.08.07 - klo:10:18
Moikkis Minna.
Tarvikevälityksessä ei ole myynnissä vetoliinoja.
Sinisessä kirjassa on hyvät teko-ohjeet vetoliinoista ja rautakaupasta löydät sopivaa köyttä.
Lukkoja meillä kyllä on myynnissä.
Terveisin Laura
Ps. Ensiviikonloppuna rautavaarala kokoontuu hurja lauma asiantuntijoita

ja neuvojia, jos vaikka innostut tuomaan köydet mukanasi erkkariin. Soittele vaikka mullepäin tarvikevälitykseen jos joku juttu mietityttää.
Kirjoitti: leaderduunari - 30.08.07 - klo:11:36
Täällä Turussa minulla on piipon-oranssista tehtyjä liinoja muutamia ylimääräisiä eri kokoonpanoihin. Lisäksi ainakin nimimerkki dreamer Turusta osaa valmistaa vetoliinoja. Onko hänellä ylimääräisiä tai voiko tehdä sellaiset on kysyttävä suoraan häneltä. Yhteystiedot saattavat löytyä nimimerkin profiilista, joten kannattaa kysyä.
Jarmo
Kirjoitti: Johanna - 30.08.07 - klo:11:54
Ahaa, tarvikevälityksellä ei olekaan vetoliinoja... Meilläkin olisi tarve saada sopivan pituinen asianmukainen joustolla varustettu köysi hiihtämiseen/juoksemiseen, eikä taitoa ole itsellä semmoisen tekemiseen. Jos joltakin erkkariin tulevalta löytyy noihin tarkoituksiin kelpaava (vai pitääkö hiihtoon olla pidempi kuin juoksuun?) niin viestiä hintoineen voi laittaa sähköpostiini. Toinen vaihtoehto voisi tietenkin olla se, jos erkkarissa jollakin olisi aikaa neuvoa miten tuommoinen tehdään niin voisi itse harjoitella kunhan oikeanlaiset köydet saisimme ostettua...
Kirjoitti: Kari T - 30.08.07 - klo:11:55
Sinisen kirjan vetoliinojen mittoihin kannattaa suhtautua varauksella. Jos en ihan väärin muista, niin pääliinan pituus suhteessa koiran vetoliinaan on ihan liian pitkä.
Kirjoitti: minnas - 30.08.07 - klo:12:07
Kiitos vastauksista.
Olen ajatellut säästää tuon taidon opettelemisen myöhemmäksi ellei sitten jossain vaiheessa tule sopiva aika ja pitkäpinnainen opettaja, mutta siihen asti taidan vielä mennä mistä aita on matalin eli ostaa valmiina

Tarttisin toiset 4-koiran liinat tai mahdollisesti kahdelle koiralle tarkoitetut, joista saisi jatkettua neljälle koiralle. Jos joltain löytyy niin voipi laittaa postia
minna@minttula.net.
Kirjoitti: AKa - 30.08.07 - klo:12:13
??0?=Kari T link=topic=2239.msg18160#msg18160 date=1188464108]
Sinisen kirjan vetoliinojen mittoihin kannattaa suhtautua varauksella. Jos en ihan väärin muista, niin pääliinan pituus suhteessa koiran vetoliinaan on ihan liian pitkä.
[/quote]
Kts. ketju
http://www.siperianhusky.info/keskustelu/index.php?topic=539.0minnas: Vetoliinojen teko, pleissaaminen ym. ei todellakaan ole vaikeaa ja jokaisen ajajan kannattaa opetella tekemään (tavalliset)liinansa itse.
Vaijeriliinat on sitten eri asia
Kirjoitti: minnas - 30.08.07 - klo:12:50
Ensi vuoden erkkariin iltaohjelmaksi ohjattu vetoliinojen ja matkaketjun valmistuskurssi, materiaalit voisi ostaa paikanpäältä ja tietty korvaus vetäjälle

Kirjoitti: powerline - 30.08.07 - klo:21:49
Vaijerivetoliinat USA:sta. Katso
www.powerline.fiMuutaman viikon kuluttua tulee "mullistava" uutuus köysivetoliinoihin.
Kirjoitti: J ja rekikoirat - 01.09.07 - klo:10:13
Liinojen tekoon et tarvitse edes pleissaamis-työkalua, vaan itse olen ainakin polttanut narun pään sen verran, että se sulaa hiukan. Sitten olen muovannut sulaa osaa sormien välissä teräväkärkiseksi, jolloin naru ei rispaannu ja lähde purkautumaan, kun pujotan sitä itsensä läpi liinoja tehdessä.
Jos on ollut tarve, olen leveällä kuulakärkikynällä tai tussin kärjellä tehnyt narun päälle tietä.
Itse tein liinat sinisen kirjan ohjeita soveltamalla, ja se ei tosiaan ollut vaikeaa!!!
Ostin teollisuus-Etolasta oranssia polyeteeninarua (noin sormeni paksuista) rullallisen. Ei ollut mitään kovin kallista tavaraa. Naru on tehty punomalla siten, että kiskottaessa narun molemmista päistä punos kiristyy, ja kun narun päitä taas työtää toisiaan kohti, punokseen muodostuu ontto tunneli narun sisään.
Tätä ominaisuutta hyödynnät liinoja tehdessä!
Lukot kiinnitetään liinoihin, ja liinan osat kiinnitetään toisiinsa samalla periaatteella:
pujottamalla liinan pää ensin itsensä läpi poikkisuunnassa kahteen kertaan, ja sitten pää narun itsensä sisään.
Sinisessä kirjassa on piirretty tästä kuva, jota tarkastelemalla koet kyllä ahaa-elämysken!!

Suosittelen ihan tosissaan tarttumaan haasteeseen, sillä liinojen teko on nopeaa, helppoa, halpaa, ja vielä (ainakin omasta mielestäni) ihan kivaakin! Se onnistuu vaikka telkkaria katsoessa, tai puutarhassa istuskellessa kun koirat juoksee pihassa...
Kirjoitti: ruusuritari - 01.09.07 - klo:15:20
Otsikko on erikoisnäyttely, ei vetoliinojen teko

. Voisiko joku aloittaa keskustelun tuonne yleistä puolelle, ei ajankohtaista...