Leaderduunarilta:
Jos itsellä olisi kuvan mukainen kärry laittaisin käsijarrun etupyörään tavalla tai toisella
Minulla on kärryssäni jarrumaton lisäksi se etupyörän käsijarru, mutta sitä en suosittele muuhun kuin estämään alamäissä kärryn valumista koirien päälle, eli toisin sanoen vauhin säätelyyn.
-Pysäyttämisessä se yksistään on huono, ja jopa vaarallinen, sillä ainakin minun kärryni heittää äkkiä perän ylös, jos lyö etupyörän jarrulla lukkoon, ja koirat silti vetävät. (Nurin on menty sillä konstilla...

)
Joten jos etupyörään laittaa kässärin, ja sillä haluaa pysäyttää, niin kannattaapi laittaa saman tien myös takapyöriin jarrut, ja käytää niitä siten, että aloittaa hidastamisen etupyörän kässärillä, ja jatkaa sitten pysäyttämistä takapyörän jarruilla.
Jarrumattoon voi laittaa esim kiristettävän narun, jolla maton saa nostettua ylös esim ylämäissä, mikäli on tarve auttaa koiria.
Itse tosin en auta koiria edes ylämäissä lyhyemmillä matkoilla, vaan annan kernaasti tehdä töitä. -Ja treenaan mäkiä jopa erikseen niin, että mäen päällä odottaa palkkio. -Siten koirat kyllä oppivat puskemaan mäen päälle keinolla millä hyvänsä!
Ja omani oikein kiristävät vauhtia mäen lähestyessä, ja pinnistävät kaikin voimin mäen päälle. -Itse ei tarvitse kuin kannustaa koiria, ja siinähän rasittuu vain äänihuulet...

Jalasten välissä olevaa mattoa oppii myös varomaan...
Onhan se reessäkin usein alhaalla, vaikka sen ylöskin saa.