Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
03.09.10 - klo:00:48

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Etusivu Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy
Haku:     Tarkempi haku
+  SHS Forum
|-+  SIPERIANHUSKY
| |-+  Yleinen keskustelu (Valvojat: Kari T, Montén)
| | |-+  Kärryyn jarrut
« edellinen seuraava »
Sivuja: [1] 2 Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Kärryyn jarrut  (Luettu 2073 kertaa)
Niinah
Seniori

« : 17.01.07 - klo:21:29 »

Olisiko kenelläkään tietämystä kuinka tällaiseen kärryyn/potkupyörään voisi tehdä jarrut? Mitenköhän jarrut saisi tehtyä kaikkein helpoiten?

tallennettu

Siperianhusky pojat Jaki & Sampo
J ja rekikoirat
Vieras
« Vastaus #1 : 20.01.07 - klo:18:38 »

Tässä meidän viritys:
Eli poikittainen tanko hitsattu "jalasten" väliin, ja siihen lenkitetty metallilenkillä moottorikelkan telakumian pala.
---> Jarrumatto, kuten reessä.
Ja lisäksi on käsijarru, ja sellaisen saa (kunhan hiukan osaa) tehtyä myös takapyöriin,. joka on turvallisempaa kuin pelkkä etupyörän jarru.

ja toinen kuva

http://i131.photobucket.com/albums/p290/Jepa1/Kolmipyr.jpg
tallennettu
Niinah
Seniori

« Vastaus #2 : 20.01.07 - klo:21:16 »

Kiitos vinkistä! Sitten pitääkin vaan keksiä, mistä saan materiaalit jarrumattoon  Hymyilee
tallennettu

Katjuska
Seniori

« Vastaus #3 : 20.01.07 - klo:21:40 »

Lainaus
Jarrumatto, kuten reessä.

Tuota jarrumattoasiaa kannattaa kyllä hieman miettiä. Lähinnä tarvitseeko sitä todella ja saattaisiko se olla tiellä. Itse tuli koettua jarrumaton "ikävämpi" puoli reen kanssa, ihan omaa ajattelemattomuutta, mutta kuitenkin. Olenkin päättänyt pelata varmaan päälle, enkä käytä sitä enää lainkaan. Varsinkin tilanteessa, jossa pitäisi reagoida johonkin yllättävään nopeasti se olisi ainakin minun kohdallani lähinnä vaaratekijä.

Ja se höperyys mikä tuli tehtyä oli seuraavanlainen; jarrumatto oli alhaalla, kun olin sitä alamäkien kohdalla käyttänyt. Tuli sitten ylämäki vastaan ja koirien työtä helpottaakseni ajattelin juosta mäen ylös. Tietäähän sen miten siinä käy. Tulikin äkkipysäys ja iskin polveni mojovasti rekeen. En sentään kaaren yli lentänyt  Pyörittää silmiään.
tallennettu
mäkiaho
Seniori

« Vastaus #4 : 20.01.07 - klo:22:50 »

Katjuska!
tallennettu
mäkiaho
Seniori

« Vastaus #5 : 20.01.07 - klo:23:04 »

Oho mitähän nappulaa mä painoin, kun edellinen viesti "karkasi".
Katjuska ethän jarrumattoa syytä, että jalkaasi sattui? etkö itse unohtanut nostaa sitä ylös!
Minusta tuohon kolmipyörän jarrumattoon kannattaa tehdä se ominaisuus kuin reessäkin, eli matto pitää saada tarvittaessa ylös. Muuten se on noin kevyen laitteen paras jarru teholtaan verrattuna pyöriin vaikuttavaan jarruun, tosin epätasaisella alustalla ei varmaan mukavin käyttää.
Reessäkin matto on hyvä vauhdin hidastamiseen hallitusti, lisäksi vähän lumen aikaan turvallisempi kuin "oikea" jarru, sillä se ei tökkää niin helposti esteisiin, eikä kaiva hiekkaa näkyviin.
tallennettu
J ja rekikoirat
Vieras
« Vastaus #6 : 21.01.07 - klo:00:40 »

Lainaus
Minusta tuohon kolmipyörän jarrumattoon kannattaa tehdä se ominaisuus kuin reessäkin, eli matto pitää saada tarvittaessa ylös.

Kyllä! Unohtui sanoa....   Pyörittää silmiään
tallennettu
Katjuska
Seniori

« Vastaus #7 : 21.01.07 - klo:21:13 »

Lainaus
Katjuska ethän jarrumattoa syytä, että jalkaasi sattui? etkö itse unohtanut nostaa sitä ylös!

Pitäisikö parantaa luetun ymmärtämistä...Itsehän kirjoitin näin:

Lainaus
ihan omaa ajattelemattomuutta
Lainaus
se höperyys mikä tuli tehtyä oli seuraavanlainen
Lainaus
se olisi ainakin minun kohdallani lähinnä vaaratekijä.

Missä vaiheessa syytin jarrumattoa?
tallennettu
Keeku
Tulokas
*

« Vastaus #8 : 22.01.07 - klo:14:07 »

Meidän kärryyn tehtiin ensin jarrumatto, mutta se oli vähän hankala (vauhdin ponkimisen kannalta). Ja nyt ne tietty kysyy, että miksiköhän pitäisi ponkia?  Näyttää kieltä
Ja lisäksi siitä lähti melko voimakas ääni, jota molemmat vanhatrouvat (koira ja minä) aina säikähtivät.

Tehtiin sitten takapyörään jalkajarru. Vinttaa polkemalla rautapalikka painuu pyörää vasten, normaalisti jousi pitää sen sentin päässä pyörästä. Siis erittäin yksinkertainen, mutta ihan tehokas (ainakin yhdellä-kahdella koiralla).
Joku muu saa sitten selittää, miten tuollaisen tuohon sinun kärryysi saa.  Nolostunut Siinä kun nuo astinlaudat näyttävät olevan vähän eri tyyppiset.

* jarrukarry.jpg (85.22 kilotavua, 560x420 - tarkasteltu 386 kertaa.)
tallennettu
Niinah
Seniori

« Vastaus #9 : 22.01.07 - klo:14:21 »

Tehtiin sitten takapyörään jalkajarru.

Tuo takajarru olisi varmasti paras, mutta tuohon minun omaani se taitaa olla melko mahdoton tehdä  Epävarma
Täytyy nyt ainakin kokeilla sitä jarrumattoa. Pitää laittaa itselleen vaikka korvatulpat  Virnistää Tuo vetäjä ei näytä äänistä välittävän, kun pääsee vetämään  Virnistää
tallennettu

minde
Jäsen
**

**siperia opettaa**

« Vastaus #10 : 22.01.07 - klo:14:32 »

mistäs tota jarrumattomateriaalia voi ostaa/ hankkia? veistänkö naapurin kelkasta Virnistää heh
tallennettu
mäkiaho
Seniori

« Vastaus #11 : 22.01.07 - klo:17:54 »

Niinah, kyllä sen takapyörään vaikuttavan jarrun sunkin kärryyn pystyy rakentaan, pikkusen tarvii tietysti hitsata. Paras tietysti olisi, jos jarru vaikuttaa molempiin pyöriin. Se vaatii ehkä vipuja enemmän toimiakseen samalla olematta tiellä. Aika monella on samaa ideaa käyttävä jarru, joten vakoilemaan!

Minde, veistä vaan edellyttäen naapurisovun olevan hyvä! Useimmat käyttää nimenomaan käytöstä poistettua moottorikelkan maton palaa, minusta paras.
Voi jostain kumiliikkeestä löytyä esim kuljettimen hihnaa tms. Yksi vaihtoehto on auton renkaan pala.
tallennettu
leaderduunari
Konkari

« Vastaus #12 : 22.01.07 - klo:18:04 »

Olisiko kenelläkään tietämystä kuinka tällaiseen kärryyn/potkupyörään voisi tehdä jarrut? Mitenköhän jarrut saisi tehtyä kaikkein helpoiten?

Tuossa on jo aika paljon hyviä vinkkejä ylempänä. Tarkemmin kuvaa katsoessa näyttää siltä, että takapyörät ovat ulompana kuin astinlaudat, joten molempien astinlautojen takana on tyhjää tilaa, jonne voisi olla helppo laittaa kantapäällä painettavat vipujarrut, jotka oikein rakennettuna estäisivät myös keulan ylös kippaamista (jos sellaista esiintyy).

Jos itsellä olisi kuvan mukainen kärry laittaisin käsijarrun etupyörään tavalla tai toisella ja taakse ylläkuvatut vipujarrut. Vipujarrujen kulutuspaloiksi laittaisin todennäköisesti rullaluistimien kantajarrupaloja, mutta se johtuu siitä, että tuli ostettua niitä jostakin alennuksesta aikamoinen nippu.
tallennettu
J ja rekikoirat
Vieras
« Vastaus #13 : 23.01.07 - klo:03:14 »

Lainaus
Leaderduunarilta:
Jos itsellä olisi kuvan mukainen kärry laittaisin käsijarrun etupyörään tavalla tai toisella

Minulla on kärryssäni jarrumaton lisäksi se etupyörän käsijarru, mutta sitä en suosittele muuhun kuin estämään alamäissä kärryn valumista koirien päälle, eli toisin sanoen vauhin säätelyyn.
 -Pysäyttämisessä se yksistään on huono, ja jopa vaarallinen, sillä ainakin minun kärryni heittää äkkiä perän ylös, jos lyö etupyörän jarrulla lukkoon, ja koirat silti vetävät. (Nurin on menty sillä konstilla...  Epävarma )
Joten jos etupyörään laittaa kässärin, ja sillä haluaa pysäyttää, niin kannattaapi laittaa saman tien myös takapyöriin jarrut, ja käytää niitä siten, että aloittaa hidastamisen etupyörän kässärillä, ja jatkaa sitten pysäyttämistä takapyörän jarruilla.

Jarrumattoon voi laittaa esim kiristettävän narun, jolla maton saa nostettua ylös esim ylämäissä, mikäli on tarve auttaa koiria.

Itse tosin en auta koiria edes ylämäissä lyhyemmillä matkoilla, vaan annan kernaasti tehdä töitä. -Ja treenaan mäkiä jopa erikseen niin, että mäen päällä odottaa palkkio. -Siten koirat kyllä oppivat puskemaan mäen päälle keinolla millä hyvänsä!
Ja omani oikein kiristävät vauhtia mäen lähestyessä, ja pinnistävät kaikin voimin mäen päälle. -Itse ei tarvitse kuin kannustaa koiria, ja siinähän rasittuu vain äänihuulet...  Virnistää

Jalasten välissä olevaa mattoa oppii myös varomaan...
Onhan se reessäkin usein alhaalla, vaikka sen ylöskin saa.
tallennettu
leaderduunari
Konkari

« Vastaus #14 : 23.01.07 - klo:16:24 »

Tosiaan unohdin kertoa miten jarruja tulee käyttää, kun se on itselle niin selvää koirapyöräilyn kautta. Lukkoonjarruttaminen on tosiaan vaarallista, sillä etujarrulla saa itsensä nokilleen ja takajarrulla kaikkoaa sivuttaispito peräpäästä.

Eli olisi osattava/harjoiteltava aina ja ehdottomasti se ABS-jarrutus. Eli jarru ei saa mennä koskaan lukkoon saakka. Seisontajarruna sieppausköysi on yhtä hyödyllinen myös pyörävempleissä, eikä ainoastaan rekiajossa.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!